Eenvoud

In mijn eigen werk probeer ik ook een eenvoudig en tegelijk boeiend beeld neer te zetten.
Dit schilderij meet ongeveer 2 bij 1 m. Een impressie van bloemen en kleuren.

Dit schilderij hangt bij vrienden boven de bank.

Het proces was boeiend. En ook heel leuk. Een feestje.

Ik heb de ondergrond geschilderd en het beeld ter plekke afgemaakt. Daarbij betrok ik de sfeer en kleuren die in de kamer aanwezig waren.
Ook de opdrachtgevers gaven tips; zoals schilders immers eeuwenlang in opdracht, overleg en ter decoratie hebben geschilderd

De opvatting dat een schilderij een aller-individueelste uiting van een kunstenaar moet zijn en daarbij ook totaal uniek, is een opvatting die pas sinds anderhalve eeuw in zwang is. En dan ook nog voornamelijk in de Westerse wereld.

Stukken moeilijker -al lijkt het bedrieglijk eenvoudig – is: een verhaal vertellen met je beeld.
Hier heb ik dat geprobeerd. Mijn thema was hierbij: binnen en buiten. En het verlangen om mijn binnen naar buiten te brengen.
Daarvoor vliegt die vrije vogel en stroomt het water. En bevinden zich de starre rotsen in
een afgesloten, -niet helemaal afgesloten- ruimte.
En het blauw is van de zee en de lucht: vrij.


Ik vind dat Michael Raedecker heel mooie transcendente beelden maakt. Raedecker werkt

 

in Londen en is een eigentijdse beroemde en van oorsprong Nederlandse kunstenaar. Hij werkt met acryl en borduursel. Ondergrond: heel dunne acryl op linnen. De accenten zijn letterlijk geaccentueerd met borduursel.
Raedecker roept hier een geheimzinnige sfeer op. Het beeld doet me denken aan feesten ergens heel achteraf. Je kan er een heel verhaal bij bedenken, zonder dat het een expliciet stripverhaal is.


Hier doet ie het weer; een mooi, prachtig en eenvoudig beeld. Stromend water, rotsen, gouden stenen, een eend die als het ware tegen de stroom op kwaakt. Het leven?

Recente Blog posts

Verslag van een cursist